De koning van de bloemen

Lelietje_van_dalenLieve vriendin,
Hou je van bloemen? Ik hou hartstochtelijk van ze, voor­al die in het bos en op het veld bloeien. Het lelietje-van-dalen beschouw ik als de koning van de bloemen; ik ben er gek op!

Dat schreef Tchaikovsky aan Nadeshda von Meck in het voorjaar van 1879. Hij schreef er zelfs een gedicht over, wetend dat hij als dichter niet veel voorstelde. Sommige biografen en musicologen lazen erin over erotiek en mannenliefde. Dat lijkt mij wat vergezocht, maar oordeel zelf.

“Op een avond vond ik mijzelf terug aan de schrijftafel, niet als componist of correspondent, maar als dichter. En waar kon ik anders over dichten dan over het lelietje-der-dalen:

Ik haast me naar het bos langs het vertrouwde pad
En zoek jouw witte, wassen bloem, je ranke blad.
Waar is het dat je bloeit in koele ochtenddauw?
Daar ben je! Opgewonden buk ik, pluk ik jou.

Zo begon mijn gedicht, en vol vuur schreef ik verder, regel na regel, versmaat na versmaat, in gedachten dwalend door het bos waarvan de bodem bedekt was met een tapijt van lelietjes-van-dalen. Wat te denken van het negende couplet:

Jouw geur is als een balsem voor mijn ziel
bedwelmt mijn zinnen als ik bij je kniel,
Adembenemend ben je, als muziek
Mijn wangen gloeien, ik heb geen repliek.

Toegegeven, het was geen hoogstaande poëzie. Maar al die meesters der dichtkunst – Pushkin, Shakespeare, Dante – konden mij nu even geen barst schelen: ik had een gedicht geschreven en ik was er trots op!”

De dood van Pyotr Ilyich, blz. 246

Geef een reactie

