Twee romans, één thema

‘De dood van Pyotr Ilyich’ en ‘Kolja’ versterken elkaar – of niet?

Geschokt was ik om te horen dat Arthur Japin in zijn nieuwe roman schrijft over de dood van Tchaikovsky. Dat is toch mijn onderwerp, dacht ik. Raakt mijn roman nu helemaal ondergesneeuwd? Tegen een gevestigde auteursnaam en een uitgeverij kan ik nooit op.

Kramer+Van-Doorn-2

Boekhandel Kramer & Van Doorn in Zeist

 

Ik klaagde mijn nood tegen Eric van Doorn, boekhandelaar in Zeist. ‘Die twee romans versterken elkaar juist!’ sprak hij mij bemoedigend toe, en bestelde meteen zes exemplaren van ‘De dood van Pyotr Ilyich’. Hij zegde toe dat mijn roman naast ‘Kolja’ zou komen te liggen.

Vandaag trok ik de stoute schoenen aan en betrad Boekhandel De Boer in Baarn. ‘Willen jullie mijn roman verkopen?’ vroeg ik. ‘Dat vormt een mooie combinatie met die van Japin’, voegde ik eraan toe, de woorden van Eric van Doorn indachtig.

‘Integendeel!’ zei Gerda Aukes. ‘Wij zetten nooit twee romans over hetzelfde thema naast elkaar.’ Teleurgesteld verliet ik de winkel. Boeken verkopen blijft een vak apart. Een boek in eigen beheer uitgeven ook.

Overigens had Gerda Aukes wel de boektrailer bekeken. ‘De grote liefde van Tchaikovsky was een vrouw!’ zei ze. ‘Ach ja, waarom niet?’ zei ik. ‘Ja, waarom niet?’ zei ze.

Geef een reactie

